When happening isn’t happening.

UKON har deltaget i Webinar med Center for Creative Leadership.

Deres ærinde er ledelse og manglende resultater.

Automatreaktionen er at kigge opad. ”Vores direktør eller CEO mangler forretningstæft eller gennemslagskraft”

I stedet opfordrer de til at kigge på, hvor meget ledelse organisationen producerer sammen. Altså, nede på gulvet, oppe på gangene, inde på kontorerne og i de mange mellemrum.

Hvordan vurderer man kvalitet og mængde af ledelse? 3 steps:

  1. I hvilken udstrækning har vi fælles forståelse af kurs og must win battles?
  2. Hvor koordinerede er vores individuelle og fælles anstrengelser?
  3. Har vi stærkt nok commitment hele vejen rundt i vores virksomhed?

UKON’s erfaring er:

  1. Det betaler sig at kommunikere (ikke informere) kurs, mål og prioriteter. Ikke hvert andet år på et halvdagsseminar, men i en udstrækning som løbende sikrer reel fælles (for)retningsforståelse. Når alle ror i samme retning og oplever det som meningsfuldt, har du adgang til en stærk diesel motor.
  2. Koordinering giver store udfordringer og her klarer virksomheder sig ofte dårligst. Uklare roller, vanskeligheder med at overskue både egne og fælles opgaver, modstand mod at integrere forskellige fagligheder og praksisser i fælles produktion etc. Koordinering har ufortjent et usexet ry, men er forudsætning for, at tandhjulene drejer uden friktion og med præcision.
  3. Kig din medarbejder/kollega i øjnene og spørg hvor commitet han er på, at gruppen og virksomheden skal lykkes. Der er meget motivation og potentiale at hente ud af den samtale. Men mange er alt for forsigtige med at gå direkte ind i den type interaktion. Dels fordi de savner sikkerhed i den disciplin; dels fordi det føles blufærdighedskrænkende at stille den slags spørgsmål.

Tilbage til: Nyheder