fbpx

Hvad er konflikthåndtering

 


Konflikter er drænende. De påvirker arbejdsglæden, udfordrer samarbejdsrelationerne og lægger beslag på dyrebar tid. Opgaveløsningen lider under konfliktens konsekvenser. Der er brug for effektfuld konflikthåndtering! – en afgørende kompetence i organisationer i dag, hvor mennesker i stigende grad arbejder sammen om komplekse og betydningsfulde opgaver.

Målet er ikke konfliktfri organisationer

Det betyder ikke at succeskriteriet er, ikke at have konflikter på arbejdspladsen overhovedet. Blandede følelser er næsten altid til stede, når svære problemstillinger med meget på spil skal løses af mennesker med forskellig faglighed, personlighed, rolle og interesser i organisationen. Konflikter og uenigheder har helt sikkert kraften til at spænde ben for samarbejdet, men indeholder på samme tid potentialet til at styrke gruppen – og resultaterne, hvis de håndteres fremfor negligeres. Organisationer er fulde af uklare mål, modsatrettede interesser, misforståelser, travlhed og pres, kluntet kommunikation, frustration og konkurrence. Så hvordan kan vi navigere i en virkelighed, der ikke altid er så harmonisk, som vi fortæller os selv og hinanden? De kan du blandt andet få flere svar på ved at læse om ”det møgbeskidte ledelsesteam” her.

Teamarbejde og diversitet er petriskål for konflikter

Teamarbejde er svært. At arbejde som ledelsesteam er svært. Det synes mange. Men der er brug for forskellige synspunkter for at træffe gode beslutninger. Rigtig meget ledelsesforskning peger på, at diversitet er en vigtig vej til bedre resultatskabelse, og rigtig mange organisationer former i disse år diversitetsstrategier for at lykkes med målet om at diversificere arbejdsstyrken. Det gælder dog kun hvis organisationen formår at bruge den diversitet, der eksisterer i organisationen, så forskelligheden faktisk får gode vækstbetingelser og gives stemme. Men her er også grobunden for konflikt. Ofte konflikter relateret til sagen, hvor fakta, analyser og logikker kæmper, men heller ikke så sjældent konflikter som bliver personlige. Du kan læse mere om Task Conflicts og Relationship Conflicts her (Amy Edmondson, Too hot too handle).

Vigtige kompetencer når konflikter skal håndteres og forebygges

UKONs syn på konflikter er, at de er nødvendige for at kitte teams og organisationer stærkt nok sammen. Stærkt nok til at lukke hullerne på tværs af adskilte afdelinger, der er afhængige af hinandens leverancer. Stærkt nok til at opbygge psykologisk tryghed. Stærkt nok til at levere excellente resultater. Et team vil udvikle sig til at kunne klare mere komplekse udfordringer og opleve stærkere commitment ved at turde arbejde med konflikthåndtering - og udviklingen af de kompetencer, det kræver.

Her bliver helt centrale kompetencer i håndteringen af konflikter – og forebyggelsen af dem:

·       At skabe et fælles situationsbillede – og udholde trangen til at simplificere og blive enige meget hurtigt.

·       At skabe rum og tid til refleksion, så situationen ”køles” og perspektivtagning trænes.

·       Evne til stille spørgsmål og undersøge spændinger

 

Konflikhåndtering og når konflikter bliver uløselige

I nogle konfliktsituationer har konflikterne stået på så længe eller er af en sådan en karakter, at samarbejdet er brudt sammen og opgaven er blevet forsømt. Her kan det være nødvendigt at få en tredje part ind for at konfliktmægle i situationen. UKON har mange års erfaring i at hjælpe, når konflikten synes uløselig. Vores devise i arbejdet med konfliktmægling er at skabe en proces, der giver de implicerede parter et rum til at opnå vigtige erkendelser om dem selv og hinanden, så de udvikler deres professionelle virke og tager ansvar for den fælles opgave imens. I UKON møder vi også ledere og medarbejdere, som har brug for et individuelt sparringsrum, hvor et nyt perspektiv, en anderledes analyse eller et kig på den emotionelle side i situationen kan undersøges i en coachingsamtale.

Spørgsmål

Hvad er god konflikthåndtering?

Hvordan håndterer man konflikter?

logo-footer
Eliteleverandor_badge_2021

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.

Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres, eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.

Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.

Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.  Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.

Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på 
Linkedin



info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på:

Linkedin



info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på:

Linkedin



info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på:

Linkedin

info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på:

Linkedin

© 2023 UKON A/S Human results.

© 2023 UKON A/S Human results.

All rights reserved.

All rights reserved.