fbpx

Hvad er en organisationskultur?

 


Organisationskultur er et samlet udtryk for det, I siger til hinanden, måden I hjælper hinanden på eller holder hinanden i skak på, fejrer succeser, om I køber møbler fra IKEA eller Fritz Hansen, om I er ærgerrige efter at blive blandt de allerbedste eller om det er okay, hvor I er nu. Organisationskultur er er sammensurium af det levede liv blandt professionelle på de formelle og uformelle linjer.
Den vigtigste opgave for dig som HR business partner, CEO eller afdelingsleder er reelt at forstå, hvad der er dominerende træk og kendetegn i jeres organisationskultur. Herunder på hvilken måde den positivt understøtter forretning og trivsel og hvornår den bliver en skadelig bagstopper for det, som I er ved at bygge op og har positive forventninger til. En blind kan ikke lede en blind. Derfor er det afgørende, at du løbende monitorerer relevante dele af organisationskulturen, så du kan sætte initiativer, kommunikation og stop skilte i spil, der bremser trægsomhed og modspil og i stedet giver lys og energi til det, der gør jeres ambitioner levende og løfter det professionelle samarbejde.

Analyser organisationskultur ud fra tre kategorier

Meget kort fortalt inddeler Schein kultur i tre kategorier, som hver især og samlet hjælper til at analysere kulturen:

 1. Artefakter og adfærd

synlige fysiske kendetegn i virksomheden, der hver især fortæller en historie om, hvad der tilskrives værdi og hvad der ikke gør.  Eksempelvis beklædning, sprog, vittigheder, arkitektur, dagsordener, sociale aktiviteter etc.

2. Værdier og normer

sådan gør man her! Beskrivelse af det, som vi står for, vores value proposition, ledelsessyn, regler og procedurer, værdigrundlag, tekster på virksomhedens hjemmeside om formål, vision, mission etc.

3. Grundlæggende antagelser

Det, som er dybt forankret i måden man gør ting på, men som er usynligt for øjet. Logikker, tabuer, menneskesyn, accepteret    adfærd, fremtidsforståelser etc., som ofte er lejret i underbevidstheden og vanskelige at identificere og tale om.



Hvordan skaber man en god organisationskultur?

At opbygge en god organisationskultur kræver en strategisk og vedvarende indsats, som involverer hele organisationen. Her er fem essentielle punkter, der kan guide jer på vejen mod en stærk og positiv organisationskultur:

1.Definer klare værdier og visioner

En stærk organisationskultur starter med en tydelig definition af virksomhedens kerneværdier og vision. En klar og inspirerende mission skaber retning og mening i arbejdet, mens visionen skal motivere og angive de langsigtede mål for virksomheden. Kerneværdierne guider jeres handlinger og beslutninger og er hjørnestenen i jeres organisationskultur. Sørg for, at disse værdier er tydeligt kommunikeret og integreret i alle aspekter af virksomhedens drift.

2. Ledelsen som kulturambassadører

Ledelsen spiller en afgørende rolle i at forme og vedligeholde organisationskulturen. De er i høj grad kulturens ansigt og personificerer de værdier, som organisationen bygger på. En nærværende og autentisk ledelse styrker tilliden og engagementet i organisationen og er helt central for en positiv organisationskultur. Overvej at anvende interne kommunikationsværktøjer og regelmæssige møder til sammen at tale om virksomhedens vigtigste værdier og hvordan de understøtter jeres måde at præstere og være sammen på.

3. Fremme åben kommunikation

Åben og ærlig kommunikation er grundlaget for en sund organisationskultur. Det skaber tillid, gennemsigtighed og sikrer, at alle er på samme side. En kultur, hvor feedback er en naturlig del af hverdagen, fremmer læring og udvikling. Klar og tydelig kommunikation af beslutninger og ændringer styrker medarbejdernes engagement og forståelse for organisationskulturen. Implementér regelmæssige feedback-sessioner og brug interne kommunikationsplatforme til at sikre, at alle medarbejdere er informeret og engageret.

4. Anerkendelse og fejring af succeser

Det at anerkende og fejre succeser, både store og små, er afgørende for at styrke motivationen og engagementet hos medarbejderne. Anerkendelse skaber en positiv atmosfære og motiverer medarbejderne til fortsat at yde deres bedste. Regelmæssig anerkendelse af medarbejdernes bidrag er en nøglefaktor i opbygningen af en sund og motiverende organisationskultur. Overvej at implementere individuelle og nok især kollektive belønningssystemer og huske at fejre jeres mange resultater både formelt og uformelt.

5. Arbejdsmiljø og trivsel

Et godt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives både fysisk og mentalt, er afgørende for en sund organisationskultur. Initiativer, der støtter både fysisk og mental sundhed på arbejdspladsen, er fundamentet for en positiv og bæredygtig organisationskultur. At sikre en sund balance mellem arbejde og privatliv fremmer trivsel og produktivitet, hvilket er essentielt for en langvarig og sund organisationskultur. Implementér sundhedsprogrammer og fleksible arbejdsordninger for at støtte medarbejdernes velbefindende.
En stærk organisationskultur er ikke noget, der skabes fra den ene dag til den anden. Det kræver en kontinuerlig indsats og engagement fra både ledelse og medarbejdere. Ved at fokusere på disse fem punkter kan I skabe en arbejdsplads, hvor optimalt alle trives og arbejder sammen mod fælles mål, og hvor organisationskulturen bliver en stærk konkurrencefordel.

 

Arbejdet med organisationskultur

Blandt andet inspiration til:

·       Analyse af din organisationskultur

·       Ledelse af organisationskultur

·       Hvorfor organisationskultur er så vanskeligt et dyr at tæmme

·       Arbejdet med artefakter, værdier og grundlæggende antagelser

·       Hvorfor kultur næsten altid vinder over strategi

Content vinkel:

Psykolog og virksomhedsteoretiker Edgar H. Schein er den mest prominente bidragsyder til forståelsen af organisationskultur. Schein definerer kultur som:

“Et mønster af fælles grundlæggende antagelser, som gruppen lærte sig mens den løste sine problemer med ekstern tilpasning og intern integration, og som har fungeret godt nok til at blive betragtet som gyldige”

Gyldighed i kulturen viser sig altså i gruppens eller virksomhedens evne til samtidig at honorere eksterne krav (forretning, leverance og samarbejde) og sikre virksomhedens interne sammenhængskraft (ex. strukturer, strategi, processer, governance, roller etc.) Typiske udfordringer for organisationskulturen opstår i.f.m. ændringer i konkurrencesituation, konjunkturer, ny ejer eller ny strategi, onboarding af nye markante profiler, eksterne krav om omstilling til bæredygtig produktion etc. Med andre ord; når der sker betydelige ændringer i eller udenfor virksomheden kommer den i nærkontakt med dens egen organisationskultur og evne til at levere på nye parametre.


UKON arbejder på at få kultur og strategi til at blive hinandens positive forudsætninger, fremfor det bliver en kamp. Det er vores fineste bidrag til strategi, ledelse, bedre organisationsdesign, øget produktivitet og ikke mindst motivation og arbejdsglæde. Vi anerkender det irrationelle og det usynlige, men insisterer på at få det frem i lyset, fordi kulturens logikker og værdier er kritisk afgørende for forretningsstrategien og realisering af nye målsætninger. Hvis kulturen forbliver usynlig risikerer det at blive en spændetrøje; hvis den gøres transparent er den et skatkammer af bidrag, engagement og nye samtalegrundlag.

logo-footer
Eliteleverandor_badge_2021

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.

Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres, eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.

Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.

Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.  Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

UKON er et af Danmarks førende konsulenthuse inden for organisationspsykologi og ledelse.

Vi hjælper ledere, når ambitiøse mål skal realiseres eller når svære udfordringer begrænser organisationens fremdrift.

info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på 
Linkedin



info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på:

Linkedin



info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på:

Linkedin



info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på:

Linkedin

info@ukon.dk
+45 86261366

Brendstrupgårdsvej 13

8200 Aarhus N

Sankt Knuds Vej 25
1903 Frederiksberg C

CVR nr. 1618 0343

Find os på:

Linkedin

© 2023 UKON A/S Human results.

© 2023 UKON A/S Human results.

All rights reserved.

All rights reserved.